Rozdział 1
Postanowienia ogólne
§ 1
-
Stowarzyszenie nosi nazwę Stowarzyszenie ESN UŁ i w dalszych postanowieniach statutu zwane jest „Stowarzyszeniem” lub “Organizacją”.
-
Stowarzyszenie działa przy Uniwersytecie Łódzkim.
-
W kontaktach międzynarodowych Stowarzyszenie posługuje się nazwą “ESN UL Lodz”.
-
Stowarzyszenie działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, a jego siedzibą jest Łódź. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innego państwa z poszanowaniem prawa tego państwa.
-
Stowarzyszenie jest apolityczną organizacją członkowską, nie jest organizacją religijną i nie jest powiązane z żadną grupą ideologiczną.
-
Stowarzyszenie może być członkiem organizacji międzynarodowych i krajowych o podobnym zakresie i charakterze działania, zgodnie z obowiązującym porządkiem prawnym. Decyzję w tych sprawach podejmuje Zarząd Stowarzyszenia.
-
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich Członków. Do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników lub powierzać do wykonania prace zlecone.
-
Stowarzyszenie działa zgodnie z:
-
Obowiązującym w Rzeczypospolitej Polskiej porządkiem prawnym.
-
Obowiązującymi regulacjami Uniwersytetu Łódzkiego.
-
Statutem Stowarzyszenia.
-
Regulaminami organów Stowarzyszenia.
-
Uchwałami władz Stowarzyszenia.
-
Rozdział 2
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji
§ 2
-
Celem Stowarzyszenia jest:
-
Integracja kulturowa i socjalna studentów z zagranicy, którzy część swojej edukacji odbywają na polskich uczelniach wyższych.
-
Pomoc studentom z zagranicy studiującym na Uniwersytecie Łódzkim.
-
Wspomaganie międzynarodowych edukacyjnych i kulturalnych wymian studenckich.
-
Pomoc studentom Uniwersytetu Łódzkiego wyjeżdżającym na studia za granicą.
-
Reintegracja studentów Uniwersytetu Łódzkiego, którzy część swojej edukacji odbyli za granicą.
-
Tworzenie warunków dla lepszego zrozumienia różnych kultur, narodowości, tradycji pośród studentów wywodzących się z różnych kręgów kulturowych lub różnych nacji.
-
Wspieranie organizacji studenckich o podobnych celach statutowych i działaniach.
-
Promowanie Polski, polskiej kultury za granicą oraz wśród studentów zagranicznych studiujących w Polsce.
-
Promowanie Uniwersytetu Łódzkiego, jako miejsca atrakcyjnego pod względem poziomu i jakości kształcenia.
Promocja idei wolontariatu i praca na rzecz jego rozwoju.
-
Podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej.
-
Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości.
-
Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych.
-
Działania na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami.
-
Upowszechnianie kultury fizycznej i sportu.
-
Propagowanie turystyki i krajoznawstwa.
-
Działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe w wyżej wymienionej działalności.
§ 3
-
Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez:
-
Działalność oświatową i informacyjną:
-
Organizację szkoleń i konferencji na szczeblu lokalnym, krajowym
i międzynarodowym. -
Udzielanie rzetelnej informacji o możliwościach studiowania oraz finansowania studiów za granicą.
-
Organizację spotkań wymiany językowej.
-
-
Działalność kulturalną:
-
Organizację oraz wspieranie akcji, a także wyjazdów promujących polską kulturę na terenie kraju i za granicą.
-
Wspieranie oraz koordynowanie projektów, które mają zwiększyć zainteresowanie Polską oraz polską kulturą, w tym organizowanie wydarzeń o charakterze sportowo-rekreacyjnym i turystyczno-krajoznawczym.
-
Organizacja imprez promujących kulturę innych krajów.
-
Organizacja wymian studenckich i młodzieżowych.
-
-
Współpracę z Erasmus Student Network AISBL, Stowarzyszeniem ESN Polska oraz innymi organizacjami krajowymi i międzynarodowymi o podobnych celach statutowych.
-
Zorganizowanie i prowadzenie biura.
-
Rozdział 3
Członkowie, ich prawa i obowiązki.
§ 4
-
Stowarzyszenie składa się z Członków:
-
Zwyczajnych.
-
Wspierających.
-
Stowarzyszonych.
-
Honorowych.
-
§ 5
-
Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być studenci oraz absolwenci Uniwersytetu Łódzkiego.
-
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklaruje wsparcie merytoryczne, rzeczowe lub finansowe na rzecz Stowarzyszenia.
-
Członkiem zwyczajnym lub wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji, na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia.
-
Członek zwyczajny może stać się Członkiem wspierającym również na swój wniosek,
na podstawie uchwały Zarządu Stowarzyszenia. Zmiana kategorii członkostwa powoduje utratę praw i obowiązków, jakie członek posiadał będąc członkiem zwyczajnym. -
Członkiem stowarzyszonym staje się osoba fizyczna, która złożyła deklarację członkowską oraz opłaciła składkę członkowską.
-
Członkiem stowarzyszonym może zostać obywatel polski, obywatel innego kraju mający miejsce zamieszkania na terenie Polski oraz obywatel innego kraju niemający miejsca zamieszkania na terenie Polski.
-
Wzory deklaracji członkowskich zatwierdza Zarząd Stowarzyszenia.
-
Tytuł członka honorowego może zostać nadany przez Walne Zebranie Członków osobie fizycznej, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia, na wniosek Zarządu Stowarzyszenia lub 1/4 członków Stowarzyszenia.
§ 6
-
Każdy Członek Stowarzyszenia ma prawo zgłaszać do władz Stowarzyszenia wnioski oraz zapytania we wszystkich sprawach dotyczących Organizacji.
-
Członkowie zwyczajni mają prawo do aktywnego brania udziału w pracach Stowarzyszenia oraz do biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Organizacji.
-
Członkowie wspierający i honorowi mają prawo do uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia z głosem doradczym.
-
Każdy Członek Stowarzyszenia jest zobowiązany do przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Organizacji oraz do dbania o dobre imię Stowarzyszenia.
-
Członek zwyczajny jest zobowiązany do brania udziału w działalności Stowarzyszenia
i realizacji jego celów. -
Członkowie zwyczajni mają obowiązek opłacić składkę członkowską.
-
Członkowie zwyczajni i stowarzyszeni mają prawo otrzymania karty ESNcard.
-
Do obowiązków Członka wspierającego należy wywiązywanie się z deklarowanego wsparcia merytorycznego, rzeczowego lub finansowego.
§ 7
-
Wygaśnięcie członkostwa następuje na skutek:
-
Rezygnacji złożonej do Zarządu Stowarzyszenia w formie dokumentowej.
-
Utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu.
-
Śmierci Członka lub utraty osobowości prawnej.
-
Wykluczenia przez Zarząd Stowarzyszenia z powodu złamania Statutu lub nieprzestrzegania uchwał władz Stowarzyszenia, braku aktywności przez okres dłuższy niż 3 miesiące lub z powodu zaległości finansowych wobec Organizacji.
-
Nieopłacenie składki członkowskiej.
-
§ 8
-
Od uchwał Zarządu Stowarzyszenia w sprawach osobowych przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia. Do czasu rozpatrzenia odwołania, uchwała Zarządu o wykluczeniu Członka ulega zawieszeniu.
-
Treść uchwał w sprawach osobowych jest przekazywana Członkom Stowarzyszenia, których dotyczą drogą elektroniczną.
-
Termin do wniesienia odwołania wynosi 14 dni od dnia doręczenia uchwały. Niezłożenie odwołania w terminie powoduje wygaśnięcie tego prawa.
Rozdział 4
Władze Stowarzyszenia
§ 9
-
Władzami Stowarzyszenia są:
-
Walne Zebranie Członków, zwane dalej „WZC''.
-
Zarząd Stowarzyszenia, zwany dalej „Zarządem”.
-
Komisja Rewizyjna Stowarzyszenia, zwana dalej „Komisją Rewizyjną”.
-
-
Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa jeden rok i rozpoczyna się 1 lipca, a kończy 30 czerwca.
-
Członek Zarządu lub Komisji Rewizyjnej może pełnić swoje obowiązki po ustaniu kadencji, za zgodą WZC, do czasu wyboru nowego Członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, nie dłużej jednak niż przez okres 2 miesięcy od dnia ustania kadencji.
-
Wyboru Zarządu i Komisji Rewizyjnej dokonuje WZC w głosowaniu tajnym bezwzględną większością głosów w obecności, co najmniej połowy Członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
-
Nie można łączyć funkcji w Komisji Rewizyjnej i Zarządzie Stowarzyszenia.
-
Uchwały wszystkich władz Stowarzyszenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności, co najmniej połowy składu danego organu, chyba, że dalsze postanowienia Statutu stanowią inaczej.
-
Mandat Członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej wygasa w toku kadencji w wypadku ustania jego członkostwa w Stowarzyszeniu, rezygnacji z funkcji, odwołania przez WZC lub nieuzyskania absolutorium.
-
W przypadku wyboru Członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji odpowiednio Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, mandat tych osób wygasa z dniem 30 czerwca, z zastrzeżeniem ust. 3.
-
Wniosek o odwołanie Członka Zarządu lub Komisji Rewizyjnej może złożyć Zarząd, Komisja Rewizyjna lub ¼ Członków Stowarzyszenia. Odwołanie z funkcji następuje w drodze uchwały WZC, podjętej kwalifikowaną większością ⅔ głosów w obecności, co najmniej połowy Członków uprawnionych do głosowania.
-
W przypadku, gdy skład Zarządu lub Komisji Rewizyjnej ulegnie zmniejszeniu w trakcie trwania kadencji, uzupełnienie składu organu może nastąpić w drodze wyboru, którego dokonują pozostali jego Członkowie. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu. Wybrani w ten sposób Członkowie Zarządu lub Komisji Rewizyjnej pełnią swoje funkcje do czasu najbliższego WZC.
-
W przypadku wyboru Członków Zarządu lub Komisji Rewizyjnej w trakcie trwania kadencji odpowiednio Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, mandat tych osób wygasa z dniem 30 czerwca.
§ 10
-
WZC jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W WZC biorą udział:
-
Z głosem stanowiącym – Członkowie zwyczajni.
-
Z głosem doradczym – Członkowie wspierający, osoby posiadające tytuł Członka honorowego oraz zaproszeni goście.
-
-
WZC jest zwoływane, co najmniej dwa razy w roku akademickim, przez co rozumie się okres od 1 września do 30 czerwca kolejnego roku kalendarzowego, przez Członka Zarządu.
-
Członek Zarządu zwołuje WZC, co najmniej na 21 dni przed jego terminem.
-
Nadzwyczajne WZC może się odbyć w każdym czasie. Jest ono zwoływane przez Członka Zarządu z inicjatywy Zarządu, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub na wniosek, co najmniej 1/4 Członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
-
WZC zwoływane jest przez Członka Zarządu poprzez drogę mailową, gdzie każdy Członek Stowarzyszenia otrzymuje informację o zwołaniu WZC.
-
Do kompetencji WZC należy:
-
Określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia.
-
Uchwalanie zmian Statutu.
-
Uchwalanie regulaminów organów i regulaminów postępowania Stowarzyszenia.
-
Wybór i odwoływanie członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej.
-
Zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
-
Udzielanie absolutorium Członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
-
Uchwalanie planu działania Stowarzyszenia.
-
Uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia.
-
Podejmowanie uchwały w sprawie nadania tytułu członka honorowego.
-
Rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez Członków Stowarzyszenia lub jego władze.
-
Rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
-
Podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
-
Podejmowanie uchwały w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach niezastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
-
§ 11
-
Zarząd składa się z minimum 2 osób, w tym:
-
Przewodniczącego.
-
Członka Zarządu ds. Finansów.
-
-
Do kompetencji Zarządu należą:
-
Realizacja celów Stowarzyszenia.
-
Wykonywanie uchwał WZC.
-
Przygotowanie planów działalności przed każdym semestrem.
-
Reprezentowanie Stowarzyszenia.
-
Kierowanie współpracą z innymi organizacjami.
-
Zwoływanie WZC.
-
Przyjmowanie i usuwanie Członków Stowarzyszenia.
-
-
Do reprezentowania Stowarzyszenia, w tym do składania oświadczeń woli w zakresie praw i obowiązków majątkowych, jest uprawnionych dwóch dowolnych Członków Zarządu.
-
Zarząd nie otrzymuje wynagrodzenia za swoją pracę.
§ 12
-
Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 2 Członków.
-
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
Kontrolowanie działalności Stowarzyszenia.
-
Prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie WZC oraz zebrania Zarządu.
-
Składanie wniosków o absolutorium dla Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
-
Składanie wniosków z kontroli podczas WZC.
-
Składanie wniosków o usunięcie Członka Zarządu z pełnionej funkcji.
-
4. Komisja Rewizyjna nie otrzymuje wynagrodzenia za swoją pracę.
Rozdział 5
Majątek Stowarzyszenia
§ 13
-
Majątek Stowarzyszenia może być przeznaczony wyłącznie do realizacji celów statutowych. Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Stowarzyszenia ustala Zarząd.
-
Majątek Stowarzyszenia powstaje z następujących źródeł:
2.1. składki członkowskie,
2.2. granty, dotacje, darowizny, spadki i zapisy,
2.3. wpływy z ofiarności publicznej,
2.4. wpływy z odpłatnej działalności statutowej.
3. W razie rozwiązania Stowarzyszenia, majątek przeznacza się na cel wskazany w uchwale WZC.
Przepisy końcowe
§ 14
-
Zmiany Statutu wymagają uchwały Walnego Zebrania Członków podjętej większością ⅔ głosów, przy obecności, co najmniej połowy Członków uprawnionych do głosowania.
-
Projekt zmian w Statucie należy złożyć na ręce Zarządu, przed rozpoczęciem WZC. Prawo do zgłoszenia projektu przysługuje Zarządowi, Komisji Rewizyjnej oraz ¼ Członków Stowarzyszenia.
§ 15
-
Rozwiązanie Stowarzyszenia może nastąpić w drodze uchwały WZC, na wniosek Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub ¼ Członków Stowarzyszenia podjętej większością kwalifikowaną ⅔ głosów w głosowaniu jawnym przy obecności, co najmniej ⅔ Członków uprawnionych do głosowania.